Onderwijskwaliteit
Onderwijskwaliteit vormt de basis voor de bijdrage die het onderwijs op langere termijn levert aan brede welvaart, talentontwikkeling, arbeidsmarktpotentieel, sociale cohesie, economische waarde, gezondheid en welzijn. De overheid heeft de grondwettelijke verantwoordelijkheid voor onderwijs van voldoende kwaliteit voor iedere leerling en student. En voor de borging hiervan met extern toezicht.
Onderwijskwaliteit is dan ook een belangrijk thema in de adviezen en verkenningen van de raad. De Onderwijsraad kijkt naar de kwaliteit van onderwijs in brede zin en naar de voorwaarden die deugdelijk onderwijs mogelijk maken. De raad bevordert met zijn adviezen de discussie over de vraag waar onderwijskwaliteit uit bestaat en hoe die bevorderd en geborgd kan worden.
Adviezen en adviezen in voorbereiding
-
Een klemmend beroep
Essentieel in het beroepsonderwijs is dat een deel ervan plaatsvindt in de beroepspraktijk. Om goed beroepsonderwijs te kunnen ...
-
Advies wetsvoorstel Wet internationalisering in balans
Op verzoek van de minister van Onderwijs brengt de Onderwijsraad advies uit over het wetsvoorstel Wet Internationalisering in ...
-
Schaarste schuurt
Lerarentekorten houden aan en zijn ongelijk verdeeld, waarschuwt de Onderwijsraad in de verkenning Schaarste schuurt. De raad ...
-
Taal en rekenen in het vizier
Pak factoren die de kwaliteit van het taal- en rekenonderwijs bepalen langdurig en in samenhang aan. Veranker taal en rekenen ...
-
Inzet van intelligente technologie
Leraren, docenten, hun leidinggevenden, bestuurders en de overheid: allen hebben een cruciale rol bij de opmars van intelligente ...
-
Essentie van extern toezicht
Geef in het extern toezicht op het onderwijs meer prioriteit aan de kwaliteitsbeoordelende taak en zorg voor direct zicht op de ...
-
Publiek karakter voorop
Het private onderwijs is de afgelopen decennia niet alleen sterk gegroeid, maar ook steeds meer verstrengeld geraakt met het ...
-
Brief aan informateur met aandachtspunten voor regeerakkoord
Focus, aandacht en tijd voor implementatie, investeringen en een duurzaam verbeter- en ontwikkelprogramma kunnen het onderwijs ...
-
Tijd voor focus
Breng meer focus aan in de werkzaamheden van leraren én investeer in meer handen in en om de klas. Dat adviseert de Onderwijsraad ...
-
Samen ten dienste van de school
De vraag vanuit scholen en het aanbod van educatieve dienstverleners zoals methodemakers, toetsontwikkelaars, adviseurs, trainers ...
-
Lees! Een oproep tot een leesoffensief
Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Ze lezen weliswaar volop korte tekstjes – berichten ...
-
Toets wijzer
Toetsen en examens dragen onvoldoende bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Dat komt doordat de toetspraktijk in verschillende ...
-
Doordacht digitaal
De maatschappelijke gevolgen van digitalisering en technologie zijn ingrijpend en voltrekken zich in hoog tempo. Dat heeft ...
-
Vakmanschap voortdurend in beweging
De Onderwijsraad heeft op verzoek van de Tweede Kamer een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar ...
-
De volle breedte van onderwijskwaliteit
In een eerder advies heeft de raad betoogd dat er sprake is van een smalle kijk op onderwijskwaliteit en gepleit voor het breder ...
-
Kwaliteit in het hoger onderwijs
In Nederland is er veel aandacht voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Dat past bij het belang van goed hoger onderwijs voor ...