Adviezen in voorbereiding
Overzicht van adviezen en overige publicaties waar de Onderwijsraad momenteel aan werkt.
-
Verwacht in 2025
-
Er zijn toenemende zorgen over jongeren die opgroeien in armoede. Opgroeien in armoede brengt uiteenlopende belemmeringen met zich mee. Wat is er nodig zodat jongeren die opgroeien in armoede gelijkwaardig kunnen deelnemen aan onderwijs?
-
Naast het Nederlands worden in Nederland nog vele andere (streek)talen gebruikt. Talige diversiteit kent voordelen voor individuen en voor de samenleving, maar vormt ook een uitdaging voor het onderwijs. Hoe kan het onderwijs omgaan met talige diversiteit?
-
De afgelopen jaren zijn er steeds meer signalen dat het niet goed gaat met de mentale gezondheid van kinderen en jongeren in Nederland. Wat is in de structuur en cultuur van het onderwijs nodig om op een pedagogisch verantwoorde en gezonde manier bij te dragen aan de scholing en vorming van kinderen en jongeren?
-
Evidence-based en evidence-informed werken is steeds gangbaarder, zowel in de onderwijspraktijk als in het onderwijsbeleid. Wat zijn de kansen en risico’s van het baseren van de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid op evidence? Waar is de verbinding tussen onderzoek, beleid en praktijk te versterken?
-
-
Verwacht in 2026
-
Op verzoek van de minister van Onderwijs werkt de Onderwijsraad aan een verkenning over het onderwijs in Caribisch Nederland. Dit doet de raad samen met drie eilandcommissies op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
-
Op dit moment vindt er een vernieuwing van het curriculum van het funderend onderwijs plaats. Deze vernieuwing heeft consequenties voor toetsing. Hoe kan toetsing adequaat vorm krijgen in een vernieuwd curriculum?
-
Onderwijshuisvesting is een belangrijke voorwaarde om goed onderwijs te kunnen geven en ontvangen. Maar veel gebouwen zijn inmiddels afgeschreven. En er is veel discussie over wie verantwoordelijk is voor de huisvesting in het primair en voortgezet onderwijs. Wat is nodig voor goede onderwijshuisvesting in de toekomst?
-
In hoeverre is er sprake van een zorgelijke toename van polarisatie in en rondom het onderwijs? Welke gevolgen heeft dat voor de onderwijskwaliteit, de vrijheid van onderwijs en de kwaliteit van de democratische samenleving? Wat is nodig om de zorg voor goed onderwijs op minder polariserende manier handen en voeten te geven? Wie zijn daarbij aan zet of nemen het initiatief? Wat is de taak en verantwoordelijkheid van de overheid daarbij?
-
Voor onderbouwd onderwijsbeleid en voor inzicht in de onderwijspraktijk is goed (praktijk-)onderzoek essentieel. Wat is nodig voor een goed functionerende onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid?
-