Bekwaamheid beter borgen

De Onderwijsraad adviseert de minister van Onderwijs om de bekwaamheid van aanstaande leraren beter te borgen. Dat biedt de zekerheid dat leraren, ongeacht de route die ze hebben gevolgd, na afronding van een lerarenopleiding bekwaam zijn om goed onderwijs te geven. De raad beveelt aan om de bekwaamheidseisen specifieker te maken en ervoor te zorgen dat ze voor alle lerarenopleidingen gelden. Studenten moeten aan het eind van hun opleiding laten zien dat zij aan deze eisen voldoen aan de hand van landelijke theorietoetsen en praktijkbeoordelingen gebaseerd op landelijke richtlijnen.

Beeld: ©Onderwijsraad

Er is onvoldoende zekerheid dat gediplomeerden van al die verschillende routes voldoende bekwaam zijn om op een verantwoorde manier onderwijs te geven. De overheid heeft de grondwettelijke taak om de bekwaamheid van leraren te waarborgen, ongeacht de route die zij hebben gevolgd. Op verzoek van de minister van Onderwijs adviseert de Onderwijsraad wat hiervoor nodig is.

Formuleer specifiekere eisen en veranker die in de wet

De wettelijke bekwaamheidseisen beschrijven wat leraren moeten kennen en kunnen. De raad constateert dat belangrijke kwaliteiten waarover aanstaande leraren moeten beschikken, zoals kennis en kunde op het gebied van vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek, nu te globaal zijn beschreven om de bekwaamheid van aanstaande leraren te waarborgen. Daarom beveelt de raad de minister aan de wettelijke eisen specifieker te maken, zodat deze de kern van het leraarschap dekkend en voldoende concreet beschrijven. Omdat deze specifiekere eisen wettelijk zijn, gelden ze voor alle lerarenopleidingen.

Vergelijkbare toetsing maakt verdere sturing op inhoud lerarenopleidingen onnodig

Lerarenopleidingen toetsen onderdelen van de bekwaamheid nu op verschillende manieren en momenten. De raad pleit ervoor om met een wettelijke regeling landelijke theorietoetsen en procesrichtlijnen voor de praktijkbeoordelingen te laten ontwikkelen. Hiermee wordt aan het eind van de opleiding nagegaan of leraren voldoen aan de bekwaamheidseisen. Op deze manier is de bekwaamheid van aanstaande leraren geborgd en zijn beslissende toetsen aan het begin van de opleiding niet meer nodig.

Met specifiekere bekwaamheidseisen en een vergelijkbare toetsing van de bekwaamheid van aanstaande leraren, is verdere sturing vanuit de overheid op de onderwijsprogramma’s van lerarenopleidingen overbodig. De raad vindt dat aanvullende sturing ook niet past bij de rol van de overheid: het beperkt de ruimte van lerarenopleidingen om onderwijs vorm te geven in aansluiting op de doelgroep en de onderwijspraktijk waarvoor zij opleiden.

Beeld: ©onderwijsraad