Denk mee over het gebruik van evidence in onderwijspraktijk en onderwijsbeleid
De overheid stimuleert in het onderwijsbeleid al langer gebruik van onderzoek in de onderwijspraktijk, sinds begin deze eeuw vaak onder de noemer van evidence-based of evidence-informed werken. Er bestaan verschillende opvattingen over wat dit betekent. Op verzoek van de Tweede Kamer verkent de Onderwijsraad de vraag: Wat zijn kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in de onderwijspraktijk voor de kwaliteit van onderwijs?
Het is goed om te weten wat werkt. Tegelijkertijd is onderwijs geen exacte wetenschap en werkt niet alles overal. Het is belangrijk te zien onder welke omstandigheden, in welke context, met welke methoden, bij welke doelgroep en vanuit welke wetenschappelijke (sub)discipline kennis is vergaard.
De laatste jaren is het beleid van de overheid verschoven van stimulering naar verplichting van gebruik van onderzoek in de praktijk. Die koerswijziging roept vragen op over wat er precies gestimuleerd wordt en wat de gevolgen hiervan zijn voor de onderwijspraktijk.
Advies in voorbereiding
Op verzoek van de Tweede Kamer verkent de raad wat de kansen en risico’s zijn van sturing op evidence-informed werken in de onderwijspraktijk voor de kwaliteit van onderwijs.
Vragen die daarbij aan bod komen zijn: Welke opvattingen bestaan er over evidence-based of evidence-informed werken? Welke gevolgen heeft sturing op evidence-informed werken voor de praktijk van het onderwijs? Wat betekent het voor de kwaliteit van onderwijs? Onder welke voorwaarden kan het werken, en wanneer niet? Hoe moeten onderwijs en onderzoek zich idealiter tot elkaar verhouden?
Deze verkenning verschijnt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025.
Denk mee
Bij de voorbereiding van dit advies nodigt de raad iedereen uit om mee te denken. Schriftelijke bijdragen met ervaringen, analyses en suggesties over het gebruik van kennis en expertise in de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid zijn van harte welkom. De Onderwijsraad gebruikt de informatie om tot een brede verkenning te komen. Reageren is mogelijk tot 26 april 2025.