Onderwijsraad in nieuwe samenstelling van start
In januari is de Onderwijsraad in nieuwe samenstelling van start gegaan. De raad heeft vijf nieuwe leden - allen op persoonlijke titel benoemd door de Kroon voor een periode van vier jaar. De raad bestaat daarmee de komende periode uit elf leden, inclusief de voorzitter Edith Hooge.
Nieuwe raadsleden
Voor de periode 2023-2026 zijn de volgende nieuwe leden benoemd:
- dr. O. (Orhan) Agirdag, hoofddocent pedagogische wetenschappen, KU Leuven en universitair docent, Universiteit van Amsterdam
- prof. dr. G.J.J. (Gert) Biesta, hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’, University of Edinburgh en hoogleraar ‘Public Education’, Maynooth University
- dr. D.J.M. (Dominique) Majoor, lid College van Bestuur, Koning Willem I College
- prof. dr. T. (Trudie) Schils, hoogleraar onderwijseconomie, Universiteit van Maastricht
- drs. L.Y.P. (Luc) Sluijsmans, rector De Nieuwe Internationale School Esprit in Amsterdam
Adviezen in 2023
De raad werkt momenteel aan meerdere adviezen. In het voorjaar verwacht de raad de adviezen te publiceren over de betekenis van Europa voor het Nederlandse onderwijs en over onderwijsbesturen. In het Werkprogramma 2023 zijn verder de volgende onderwerpen opgenomen: onderwijs in het licht van structurele lerarentekorten, de kwalificatiefunctie van het beroepsonderwijs, voorzieningen voor het jonge kind, lerarenopleidingen en onderwijs als investering.
Over de Onderwijsraad
Goed onderwijs voor iedereen: daar draagt de Onderwijsraad aan bij. De raad geeft al meer dan honderd jaar advies over onderwijsbeleid en -wetgeving aan de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Gevraagd én uit eigen beweging. Dit mondt uit in gefundeerde verkenningen en adviezen die focussen op oplossingen voor de langere termijn. Ze gaan over alle vormen van onderwijs: van voorschoolse voorzieningen tot aan postuniversitair onderwijs en een leven lang ontwikkelen.
De Onderwijsraad is onafhankelijk en staat tegelijkertijd midden in de samenleving en het onderwijs. De adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijke kennis en inzichten. En ze worden gevoed door kennis en ervaring uit het onderwijsveld en de praktijk van onderwijswetgeving en -beleid.